亲爱的研友该休息了!由于当前在线用户较少,发布求助请尽量完整地填写文献信息,科研通机器人24小时在线,伴您度过漫漫科研夜!身体可是革命的本钱,早点休息,好梦!

Spleen Stiffness Measurements Predict the Risk of Hepatic Decompensation After Direct-Acting Antivirals in HCV Cirrhotic Patients

失代偿 医学 队列 内科学 胃肠病学 肝病
作者
Elton Dajti,Federico Ravaioli,Antonio Colecchia,Giovanni Marasco,Maria Letizia Bacchi Reggiani,Agostino Colli,Luigina Vanessa Alemanni,Mariarosa Tamè,Pietro Andreoné,S. Brillanti,Francesco Azzaroli,G. Mazzella,Davide Festi
出处
期刊:Ultraschall in Der Medizin [Georg Thieme Verlag]
卷期号:43 (03): 280-288 被引量:17
标识
DOI:10.1055/a-1205-0367
摘要

Little evidence is available regarding the risk of hepatic decompensation (HD) after direct-acting antivirals (DAAs) in patients with advanced chronic liver disease. Our aim was to assess the risk of decompensation and the prognostic role of noninvasive tests, such as liver (LSM) and spleen (SSM) stiffness measurements, in the prediction of decompensation after sustained virologic response (SVR) by DAAs.A cohort study involving 146 cirrhotic patients treated with DAAs in our tertiary center with LSM and SSM available both before and six months after treatment (SVR24). A historical cohort of 92 consecutive cirrhotic patients with active HCV was used as a control group. A propensity score inverse probability weighting method was used to account for differences between the groups. Time-dependent models for the prediction of decompensation were applied to account for changes in noninvasive tests after therapy.The decompensation incidence in the DAA cohort was 7.07 (4.56-10.96) per 100 person-years (PYs), which was significantly lower than in the active HCV cohort. The DAA therapy was an independent protective factor for HD development (SHR: 0.071, 95 %-CI: 0.015-0.332). SSM ≥ 54 kPa was independently associated with decompensation despite SVR achievement (SHR: 4.169, 95 %-CI: 1.050-16.559), alongside with a history of decompensation (SHR: 7.956, 95 %-CI: 2.556-24.762). SSM reduction < 10 % also predicted the risk of decompensation after SVR24.The risk of decompensation was markedly reduced after DAA therapy, but it was not eliminated. Paired SSM values stratified the risk of decompensation after SVR better than other noninvasive tests.ZIEL: Über das Risiko einer hepatischen Dekompensation (HD) nach direkt antiviral wirksamen Substanzen (DAA) bei Patienten mit fortgeschrittener chronischer Lebererkrankung gibt es nur wenig Evidenz. Unser Ziel war es, das Risiko einer Dekompensation und den prognostischen Wert nichtinvasiver Tests wie Messungen der Lebersteifigkeit (LSM) und Milzsteifigkeit (SSM) zur Vorhersage einer Dekompensation nach anhaltendem virologischem Ansprechen (SVR) unter DAA zu bewerten.Kohortenstudie mit 146 Zirrhose-Patienten, die in unserem Tertiärzentrum mit DAAs behandelt wurden, wobei LSM und SSM sowohl vor als auch 6 Monate nach der Behandlung verfügbar waren (SVR24). Eine historische Kohorte von 92 konsekutiven zirrhotischen Patienten mit aktiver HCV wurde als Kontrollgruppe verwendet. Um die Unterschiede zwischen den Gruppen zu berücksichtigen, wurde die Propensity-Score-Methode („inverse probability weighting“) verwendet. Zeitabhängige Modelle zur Prädiktion der Dekompensation wurden angewandt, um Veränderungen in den nichtinvasiven Tests nach Therapie zu berücksichtigen.Die Dekompensations-Inzidenz in der DAA-Kohorte betrug 7,07 (4,56–10,96) pro 100 Personenjahre (PYs), was signifikant niedriger war als in der aktiven HCV-Kohorte. Die DAA-Therapie war ein unabhängiger protektiver Faktor für die Entwicklung einer HD (SHR: 0,071; 95 %-KI 0,015–0,332). SSM ≥ 54kPa war trotz erfolgreichem SVR unabhängig mit Dekompensation assoziiert (SHR: 4,169; 95 %-KI 1,050–16,559), zusammen mit früher aufgetretener Dekompensation (SHR: 7,956; 95 %-KI 2,556–24,762). Eine SSM-Reduktion < 10 % sagte auch das Risiko einer Dekompensation nach SVR24 voraus.Das Risiko einer Dekompensation war nach DAA-Therapie deutlich reduziert, aber nicht eliminiert. Gepaarte SSM-Werte stratifizierten das Risiko einer Dekompensation nach SVR besser als andere nichtinvasive Tests.
最长约 10秒,即可获得该文献文件

科研通智能强力驱动
Strongly Powered by AbleSci AI
科研通是完全免费的文献互助平台,具备全网最快的应助速度,最高的求助完成率。 对每一个文献求助,科研通都将尽心尽力,给求助人一个满意的交代。
实时播报
zzzz发布了新的文献求助10
6秒前
9秒前
TT完成签到 ,获得积分10
10秒前
Ryan发布了新的文献求助10
14秒前
李健的粉丝团团长应助zzzz采纳,获得10
14秒前
十四发布了新的文献求助10
34秒前
sanxuan完成签到 ,获得积分10
34秒前
35秒前
GingerF应助谢明轩采纳,获得50
38秒前
科研走狗发布了新的文献求助10
39秒前
Owen应助科研通管家采纳,获得10
1分钟前
Kao应助科研通管家采纳,获得10
1分钟前
Kao应助科研通管家采纳,获得10
1分钟前
1分钟前
明理夜山发布了新的文献求助10
1分钟前
香蕉觅云应助明理夜山采纳,获得10
1分钟前
2分钟前
2分钟前
迷人的冬天完成签到 ,获得积分10
2分钟前
QYQ完成签到 ,获得积分10
2分钟前
科研通AI6.2应助Ryan采纳,获得10
2分钟前
3分钟前
Kao应助科研通管家采纳,获得10
3分钟前
6682完成签到,获得积分10
3分钟前
Ryan发布了新的文献求助10
3分钟前
剁椒鱼头完成签到,获得积分10
3分钟前
剁椒鱼头发布了新的文献求助10
3分钟前
chi完成签到,获得积分10
4分钟前
剁椒鱼头发布了新的文献求助10
4分钟前
jokerhoney完成签到,获得积分0
5分钟前
Kao应助科研通管家采纳,获得10
5分钟前
fabius0351完成签到,获得积分10
5分钟前
种下梧桐树完成签到 ,获得积分10
5分钟前
5分钟前
明天太远发布了新的文献求助10
5分钟前
Lan完成签到 ,获得积分10
6分钟前
今后应助Ryan采纳,获得10
7分钟前
8分钟前
Ryan发布了新的文献求助10
8分钟前
岩松完成签到 ,获得积分10
8分钟前
高分求助中
Principles of Economics, 11th Edition 10000
University Physics with Modern Physics, 16th edition 10000
(应助此贴封号)【重要!!请各用户(尤其是新用户)详细阅读】【科研通的精品贴汇总】 10000
Gründe der Seele:Die Wiener Psychatrie im 20.Jahrhundert 1000
Development of a Bridge Weigh-In-Motion System: A technology to convert the bridge response to the passage of traffic into data on vehicle configurations, speeds, times of travel and weights 1000
Organic Reactions, Volume 116 1000
Current concepts in cutaneous toxicity : proceedings of the Fourth Conference on Cutaneous Toxicity, Washington, D.C., May 9-11, 1979 1000
热门求助领域 (近24小时)
化学 材料科学 医学 生物 纳米技术 工程类 有机化学 化学工程 生物化学 计算机科学 内科学 物理 复合材料 催化作用 细胞生物学 无机化学 光电子学 物理化学 电极 基因
热门帖子
关注 科研通微信公众号,转发送积分 7269680
求助须知:如何正确求助?哪些是违规求助? 8890134
关于积分的说明 18793216
捐赠科研通 6945372
什么是DOI,文献DOI怎么找? 3203671
关于科研通互助平台的介绍 2376507
邀请新用户注册赠送积分活动 2179554