Resveratrol treatment does not reduce arterial inflammation in males at risk of type 2 diabetes: a randomized crossover trial

2型糖尿病 白藜芦醇 交叉研究 随机对照试验 医学 炎症 糖尿病 内科学 药理学 内分泌学 替代医学 安慰剂 病理
作者
Ellen Boswijk,Marlies de Ligt,Marie-Fleur J Habets,Alma M.A. Mingels,Wouter D. van Marken Lichtenbelt,Felix M. Mottaghy,Patrick Schrauwen,Joachim E. Wildberger,Jan Bucerius
出处
期刊:Nuklearmedizin-nuclear Medicine [Thieme (NuklearMedizin/NuclearMedicine)]
卷期号:61 (01): 33-41 被引量:7
标识
DOI:10.1055/a-1585-7215
摘要

Resveratrol has shown promising anti-inflammatory effects in in vitro and animal studies. We aimed to investigate this effect on arterial inflammation in vivo.This was an additional analysis of a double-blind randomized crossover trial which included eight male subjects with decreased insulin sensitivity who underwent an 18F-fluoroxyglucose (18F-FDG) PET/CT after 34 days of placebo and resveratrol treatment (150 mg/day). 18F-FDG uptake was analyzed in the carotid arteries and the aorta, adipose tissue regions, spleen, and bone marrow as measures for arterial and systemic inflammation. Maximum target-to-background ratios (TBRmax) were compared between resveratrol and placebo treatment with the non-parametric Wilcoxon signed-rank test. Median values are shown with their interquartile range.Arterial 18F-FDG uptake was non-significantly higher after resveratrol treatment (TBRmax all vessels 1.7 (1.6-1.7)) in comparison to placebo treatment (1.5 (1.4-1.6); p=0.050). Only in visceral adipose tissue, the increase in 18F-FDG uptake after resveratrol reached statistical significance (p=0.024). Furthermore, CRP-levels were not significantly affected by resveratrol treatment (p=0.091).Resveratrol failed to attenuate arterial or systemic inflammation as measured with 18F-FDG PET in subjects at risk of developing type 2 diabetes. However, validation of these findings in larger human studies is needed.ZIEL: Resveratrol hat in In-vitro- und Tierstudien vielversprechende anti-inflammatorische Effekte gezeigt. Unser Ziel war es, diese Wirkung auf die arterielle Entzündung in vivo zu untersuchen.Es handelte sich um eine zusätzliche Analyse einer randomisierten Doppelblind-Crossover-Studie, an der acht männliche Probanden mit verminderter Insulinsensitivität teilnahmen, die sich nach 34 Tagen Placebo- und Resveratrol-Behandlung (150 mg/Tag) einer 18F-Fluoroxyglucose (18F-FDG)-PET/CT unterzogen. Die 18F-FDG-Aufnahme wurde in den Karotiden und der Aorta, Fettgeweberegionen, Milz und Knochenmark als Maß für die arterielle und systemische Entzündung analysiert. Die maximalen „Target-to-Background Ratios” (TBRmax) wurden zwischen Resveratrol- und Placebo-Behandlung mit dem nichtparametrischen Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Test verglichen. Die Medianwerte sind mit ihrem Interquartilsbereich angegeben.Die arterielle 18F-FDG-Aufnahme war nach der Resveratrol-Behandlung nicht signifikant höher (TBRmax alle Gefäße 1,7 (1,6–1,7)) im Vergleich zur Placebo-Behandlung (1,5 (1,4–1,6); p=0,050). Nur im viszeralen Fettgewebe war der Anstieg der 18F-FDG-Aufnahme nach Resveratrol statistisch signifikant (p=0,024). Auch die CRP-Werte wurden durch die Resveratrol-Behandlung nicht signifikant beeinflusst (p=0,091).Resveratrol konnte die mittels 18F-FDG-PET gemessene arterielle oder systemische Entzündung bei Personen mit einem Risiko für die Entwicklung eines Typ-2-Diabetes nicht abschwächen. Allerdings ist eine Validierung dieser Ergebnisse in größeren Humanstudien erforderlich.
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