Determination of whole-body tumour burden on [68Ga]PSMA-11 PET/CT for response assessment of [177Lu]PSMA-617 radioligand therapy: a retrospective analysis of serum PSA level and imaging derived parameters before and after two cycles of therapy

医学 体素 放射性配体 前列腺癌 核医学 回顾性队列研究 标准摄取值 放射性核素治疗 正电子发射断层摄影术 肿瘤科 内科学 放射科 癌症 受体
作者
Kerstin Michalski,Michael Mix,Philipp T. Meyer,Juri Ruf
出处
期刊:Nuklearmedizin-nuclear Medicine [Schattauer Verlag]
卷期号:58 (06): 443-450 被引量:17
标识
DOI:10.1055/a-1035-9052
摘要

In patients with metastasized castration-resistant prostate cancer a reliable imaging-based therapy response assessment in addition to PSA kinetics is desirable. Recently, measurements of whole-body tumour burden by [68Ga]PSMA-11 PET/CT have been reported for response assessment in oligometastasic patients. The present study investigated the association of PSMA PET derived parameters and serum PSA level before and after [177Lu]PSMA-617 radioligand therapy (RLT). This retrospective study assessed whole-body PSMA tumour volume (PSMA-TV) in 10 patients with multifocal to diffuse metastases before and after 2 cycles of RLT using volume of interest (VOI) analysis. A standardized uptake value (SUV) threshold-based approach was used to semi-automatically delineate all voxels with a SUV ≥ 2.0 g/ml using the software ROVER® (ABX Radeberg, Germany). Voxels with physiological tracer uptake (e. g. kidneys) were excluded manually. Correlations between PSMA-TV and serum PSA level before and after two cycles of RLT as well as changes thereof (ΔPSMA-TV and ΔPSA, respectively) were calculated. Changes of ΔPSMA-TV and ΔPSA were concordant in 7 of 10 patients. Whereas a good correlation was found between PSMA-TV and PSA before RLT (ρ = 0.81, p = 0.0049), this correlation was attenuated after RLT (ρ = 0.64, p = 0.0479). Consequently, no association was found between ΔPSMA-TV and ΔPSA (ρ = 0.39, p = 0.26). The attenuation of the correlation of PSA and PSMA-TV after RLT suggests that in patients with advanced disease the comparison of imaging based parameters such as PSMA-TV and PSA level might be useful for an adequate monitoring of treatment response.ZIEL: Bei Patienten mit fortgeschrittenem metastasiertem Prostatakarzinom stehen neben dem PSA-Verlauf nur eingeschränkt Bildgebungsresponsekriterien zur Verfügung. Studien legen jedoch bei oligometastasierten Patienten nach Chemotherapie oder antihormoneller Therapie eine bildgebende Responseabschätzung anhand PET-basierter Ganzkörper-PSMA-Tumorlast nahe. Ziel dieser Studie war es, den Zusammenhang zwischen PSMA-PET-basierten Parametern und dem PSA-Wert bei Patienten vor und nach [177Lu]PSMA-617-Radioligandentherapie (RLT) zu untersuchen. Das Ganzkörper-PSMA-Tumorvolumen (PSMA-TV) und der PSA-Wert wurden bei 10 Patienten mit ausgeprägter, teils disseminierter Knochenmetastasierung vor und nach 2 Zyklen RLT retrospektiv bestimmt. Unter Verwendung eines absoluten Schwellwertes von SUV > 2,0 g/ml wurden alle Tumorareale semiautomatisch mittels der Software ROVER® (ABX Radeberg, Germany) konturiert. Nach der Entfernung von Voxeln mit physiologischer Tracerbelegung (z. B. Nieren) wurde das PSMA-TV bestimmt. Die Korrelation zwischen PSMA-TV und PSA-Wert vor bzw. nach 2 Zyklen RLT sowie die der jeweiligen prozentualen Änderung (ΔPSMA-TV und ΔPSA) wurden bestimmt. Es fand sich eine Übereinstimmung der prozentualen Änderung von ΔPSMA-TV und ΔPSA bei 7 von 10 Patienten. Während sich vor RLT eine gute Korrelation zwischen den PSA- und PSMA-TV-Werten (ρ = 0,81; p = 0,0049) zeigte, nahm diese nach 2 Zyklen ab (ρ = 0,64; p = 0,0479). Entsprechend zeigte sich keine Korrelation zwischen ΔPSMA-TV und ΔPSA (ρ = 0,39; p = 0,26). Die Abnahme der Korrelation von PSMA-TV und PSA nach RLT suggeriert, dass bei Patienten mit fortgeschrittener Erkrankung die Bestimmung bildgebender Parameter, wie z. B. PSMA-TV, zusätzlich zur PSA-Messung sinnvoll sein könnte, um das Therapieansprechen besser abschätzen zu können.
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