Endoluminal balloon dilatation of impacted central venous catheter—Case report and literature review

医学 导管 外科 透视 气球 管腔(解剖学) 头臂静脉 血管成形术 放射科 上腔静脉
作者
Abhay Setia,S. Khan,P. Knez,A. Rouhollahpour,Farzin Adili
标识
DOI:10.1007/s00104-023-01861-6
摘要

The long-term application of tunneled central venous catheters leads to the development of firm adhesions between the wall of the vein and the catheter, which makes removal of the catheter difficult or impossible. The treatment options in such cases include abandonment of catheter parts or an open surgical approach up to sternotomy. At present, procedural alternatives are available, which include endovascular techniques such as the use of laser energy and endoluminal dilatation.This article describes the successful application of endoluminal dilatation for removal of ingrown central venous catheters in three patients, which had impacted in the superior vena cava and brachiocephalic vein. A 5 Fr (Cordis, Santa Clara, CA, USA) sheath was inserted into one lumen through the severed end of the double lumen catheter. Subsequently, a balloon catheter was inserted into the other lumen to prevent retrograde bleeding or air embolism. Under fluoroscopy a guidewire (0.018, Terumo Medical Corporation, Somerset, New Jersey, USA) was introduced via the sheath to beyond the tip of the hemodialysis catheter into the right atrium. Finally, an angioplasty balloon was inserted (4 × 80 mm) via the guidewire and the complete catheter was sequentially inflated with a pressure of 4 atm. It was then possible to pull out the catheter with no difficulty.This technique resulted in the removal of the central venous catheters in all three patients, without any relevant complications or resistance.By dissolving adhesions between the catheter and the vein wall, endoluminal balloon dilatation constitutes a reliable and safe technique for the extraction of impacted central venous hemodialysis catheters and may thus help to avoid further invasive surgical procedures.HINTERGRUND: Bei langfristiger Anwendung von getunnelten zentralvenösen Kathetern können sich Verwachsungen zwischen Katheter und Venenwand bilden, die eine atraumatische Entfernung des Katheters schwierig bis unmöglich machen. Für den Fall, dass die Entfernung solch impaktierter Katheter nicht gelingt, zählen zu den Optionen entweder das Belassen des intravasalen Katheteranteils oder ein offen chirurgisches Vorgehen, bis hin bis zur Thorako- oder Sternotomie. Mittlerweile gibt es alternative endovaskuläre Techniken, wie die Verwendung von Laserenergie die endoluminale Dilatation.Wir beschreiben bei drei Patienten die erfolgreiche Anwendung der endoluminalen Dilatation zur Entfernung eingewachsener zentralvenöser Katheter, die in der V. cava superior und V. brachiocephalica impaktiert waren. In ein Lumen des durchtrennten proximalen Endes des doppellumigen Katheters wurde eine 5 F-Schleuse (Cordis, Santa Clara, CA, USA) in ein Lumen eingeführt und in das zweite Lumen ein Ballonkatheter zur Vermeidung einer Rückblutung bzw. Luftembolie. Unter Durchleuchtungskontrolle wurde dann über die Schleuse ein Führungsdraht (0.018’’ Glidewire, Terumo Medical Corporation, Somerset, NJ, USA) in den rechten Vorhof bis über die Spitze des Hämodialysekatheters hinaus vorgeschoben. Anschließend wurde ein 4 × 80 mm Angioplastieballon in den Katheter platziert und derselbige über die gesamte Länge sequenziell mit 4 Atmosphären inflatiert. Danach ließ sich der Katheter mühelos herausziehen.Bei allen 3 Patienten konnten die Hämodialysekatheter komplikationslos, ohne relevanten Widerstand, herausgezogen werden.Durch das Aufheben von Adhäsionen zwischen Katheter und Venenwand stellt die endoluminale Ballondilatation eine minimal-invasive, zuverlässige und sichere Technik zur Extraktion impaktierter zentralvenöser Katheter dar und kann damit zur Vermeidung komplikationsreicherer chirurgischer Maßnahmen beitragen.
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